CITROËN VIRUS

How I got hooked on Citroën. Hoe raakte ik verslaafd aan Citroën.

Finally the true wonder of automobile art came to me:

I bought a completely standard yellow Citroën 2CV4 Special of 1976 and it revealed a new way of life to me.

Never in a hurry, cheap to maintain and most of the maintenance is easy, cheap to run and in every way a student’s car.

My car had an Ami8 602 engine and gearbox with disc brakes, bucket seats, leather covered sports steering wheel, an overhead mounted 100 watt stereo system, fog lights and an aluminium grill all within a year.

I had 2CV4s and 2CV6s in every imaginable colour, shape and age: 71/73/74/74/76/77/78/79/80/81/83/86.

I took my 2CV's all over Europe or should I say they took me ?

Each day I had to convince my 2CV to take me to work and back without delay.

I was succesfull at that for a long time.

eerste 2CV

2CV6

2CV6

2CV6

Uiteindelijk ontdekte ik het summum van automobiel vernuft:

Ik kocht een standaard gele Citroën 2CV4 Special van 1976 en een geheel nieuwe wereld ging voor me open.

Nooit meer haast, eenvoudig zelf te repareren en goedkoop te rijden, in elk opzicht een studentenwagen.

Binnen een jaar had ie een Ami8 602 cc motor en bak met schijfremmen, kuipstoelen voorin, een leer overtrokken sportstuur, lederen pookknop, een boven het hoofd gemonteerde 100 watt stereo installatie, een aluminium gril en mistlampen.

Ik heb 2CV4 en 2CV6 gereden in elke kleur en van 'elk bouwjaar': 71/73/74/74/76/77/78/79/80/81/83/86.

Ik reed ze door heel Europa of reden zij mij ?

Elke dag probeerde ik mijn 2CV ervan te overtuigen dat hij me naar mijn werk moest brengen.

Daar ben ik lang in geslaagd.


My first experience with the Ami was in my mother’s 1966 Ami 6. Unfortunately this car had a broken oil pressure lamp and so without any warning I wrecked the engine of this lovely little car. We sold it to an Ami enthusiast and the car could very well still be running around.


Ami6

Mijn eerste ervaringen met een Ami waren die met mijn moeders 1966 Ami 6. Omdat het olielampje stuk was vernielde ik zonder enige waarschuwing vooraf een een klap het motorblokje van dit overigens heerlijke wagentje. Het karretje werd verkocht aan een enthousiast en het kan goed zijn dat het nog ergens rond rijdt.



I had a 1974 metallic green Citroën Ami 8 Break. A spacious car which handled like a 2CV but had more interior space and which was more of a car than the 2CV.

Ami8

Ik heb zelf een metalic groene Citroën Ami 8 Break 2 cilinder gehad uit 1974. Een ruime stille wagen die reed als een Eend maar dan met meer binnenruimte. Het had gewoon meer weg van een auto.


Of course I also had a GS Break (mine was white) for about one year after I graduated from the teacher training college and it was a strange relationship we had. Whenever I was in a hurry it had problems but when not it would ride like a proper car. I fancied the X3 looks so I tried to get as close as I could. It was a good looking car in the end and I sold it for a good price to a complete loony who thought he bought a reliable car like one from GM.
GS
Natuurlijk heb ik ook een GS Break gehad (de mijne was wit). Ongeveer van mijn afstuderen van tot een jaar na mijn leraren opleiding. We hadden een rare relatie. Als ik haast had kreeg hij problemen en zo niet dan 'liep ie als een tiet'. Ik hield van het uiterlijk van de X3 dus probeerde ik dat zo goed mogelijk te benaderen. Dat was aardig gelukt toen ik hem tenslotte voor een goede prijs aan een absolute gek verkocht die dacht er een betrouwbaar product als van GM aan te kopen.

I also had two twin pot Citroën Visas. A brown 1979 model and a white 1980 model. Very Citroën in the way that they were comfortable and cheap to run. No problems selling them.

Visa

Visa

Ik heb ook twee Citroën Visa twee cilinders gehad. Een bruine uit 1979 en een witte uit 1980. Heel Citroën in de zin van comfortable en zuinig. Geen problemen gehad er weer vanaf te komen.

And of course a GSA could not be missed so I bought my uncle's 1983 metallic green GSA C-matic. It had a smooth ride and the gears changed well but it had a leak in the gearbox. That is why it would never pass the MOT. Fortunately before it came to testing I crashed the car into the rear of a lorry so the problem was quickly solved.
GSA
Natuurlijk mocht een GSA niet in dit rijtje ontbreken dus kocht ik de 1983 metalic groene GSA C-matic van een oom. Het was een fijne wagen met zijdezachte wegligging en goed schakelende bak. Er was slechts een probleem: die bak lekte olie op een keerring en daardoor zou hij niet door de APK komen. Gelukkig reed ik die wagen achterop een vrachtauto totalloss en werd het probleem dus in een klap opgelost.