Waarom een driewieler
Waarom ga je je vierwielige auto toch ombouwen tot een driewieler, vraagt menigeen mij, als ze van het project horen. Persoonlijk hou ik van klassieke lijnen, Citroën en de 2CV techniek. Nigel Whall, de ontwerper van de eerste Lomax driewieler, heeft in mijn ogen precies de juiste combinatie van deze drie weten te vatten in zijn ontwerp. De Le Patron driewieler is daar weer een doorontwikkeling op.
Mijn eerste driewieler was een Lomax 223. De eerste 2CV kitcar in Nederland met typegoedkeuring van de RDW en de eerste driewieler op 2CV chassis met Nederlands kenteken. Ik heb er heel veel plezier mee gehad tot ik ermee over de kop ging. Met veel geluk kwam ik er met gekrenkte trots, kleerscheuren en een totall loss koetswerk vanaf.
Direkt begonnen aan nr. 2 ook een Lomax maar nu het Lambda type en weer een driewieler. De boattail is wat ik er het mooist aan vind en het feit dat de driewieler daar optimaal gebruik van maakt. Toen mijn zoon de maxicosy ontgroeid was moest er een kinderzitje gemakt worden en dat bleek simpeler in een vierwieler te realiseren. Vandaar dat de Le Patron 4 met dickeyseat daarvoor gebouwd werd.
Nu is het echter weer driewieler tijd na tien jaar afzien gaan we komend seizoen weer genieten van het strakke sturen, vlotte bochtenwerk, rappere optrekken en verbaasde gezichten veroorzaken.